Gubbio – oraşul ceramicii

Gubbio_31

În Gubbio era cât pe ce să nu mai ajungem pentru că ne-a speriat ploaia torenţială care ne-a trezit la 5 dimineaţa şi s-a oprit abia pe la 10, în condiţiile în care plecarea cu autocarul avea loc la 11. Cât am mai dormit, îmi făceam planuri în somn ce locuri şi ce muzee să vizităm în Perugia ca să nu riscăm să fim muraţi în cazul în care ploaia nu s-ar fi oprit. Am fost însă norocoşi.

Gubbio este un orăşel situat la o înălţime mai mare decât Perugia, iar ca să ajungem aici am urcat şi coborât câteva pante muntoase, pe un drum presărat cu multe serpentine. Un bilet din Perugia până în Gubbio a costat 5,5 euro de persoană.

Deşi vremea a continuat să fie posomorâtă şi după ce am ajuns în Gubbio, un copac cu magnolii roz a fost printre primele lucruri frumoase care ne-au întâmpinat şi m-au înseninat.

Autocarul ne-a lăsat foarte aproape de centru şi de un punct de informare turistică, de unde ne-am procurat o hartă a oraşului, ca să ne putem plimba în voie şi să ştim pe unde ne aflăm. Unul dintre obiectivele importante din Gubbio este Bazilica Sant Ubaldo, aflată pe muntele Ingino, unde se poate ajunge uşor cu funicularul. Din păcate însă funicularul nu funcţiona până în luna aprilie, dar doamna de aici ne-a anunţat că putem merge pe jos, urcând câteva nivele cu un lift public, apoi la picior. Zis şi făcut. Doar că urcarea nu a fost atât de uşoară pe cât ne-am fi aşteptat.

Cu liftul a fost rapid. Iar prin galeria care ducea spre lift puteai să admiri şi opere de artă:

Imagine

Urcarea efectivă pe munte a fost mai dificilă, mai ales că vântul sufla cu putere, norii deveneau din ce în ce mai negri şi se aproapiau de noi, iar la un moment dat a început să plouă cu piatră. Dar eram pregătiţi cu căciuli, pelerine de ploaie şi voie bună, aşa că într-un final am ajuns sus.

Şi am văzut cum arată funicularul pe care l-am fi luat ca să ajungem aici, dacă ar fi mers. Mi s-a părut că seamănă cu o colivie de proporţii mai mari:

Imagine

Şi câteva imagini făcute pe măsură ce am urcat:

Bazilica Sant Ubaldo găzduieşte cele trei structuri din lemn pe care, cu ocazia Festivalului Cerii care are loc în luna mai, sunt fixate statuile a trei sfinţi importanţi: Ubaldo (patronul spiritual al oraşului Gubbio), Giorgio şi Antonio, şi care sunt purtate prin oraş în cadrul unei ceremonii renumite.

Pe drumul de întoarcere am admirat din nou panorama oraşului, în lumina soarelui care între timp îşi făcuse apariţia.

Imagine

Ajunşi în oraş ne-am mai plimbat puţin pe străduţe, apoi am căutat un restaurant unde să luăm prânzul (un prânz târziu de altfel), însă nu am avut noroc: după o anumită oră (15-16) restaurantele se închid sau în cel mai bun caz servesc doar băuturi şi de mâncat doar pizza sau ceva aperitive. A fost a doua oară când am păţit aşa, doar că prima dată, în zona Vaticanului, am ajuns când bucătăria era cât pe ce să se închidă, dar proprietara micului restaurant a făcut o excepţie pentru noi şi ne-am bucurat de nişte bucate deosebite atunci. Acum ne-am mulţumit cu câte un panini (un sandwich italian) şi un cappuccino într-o cafenea drăguţă, unde ne-am mai încălzit (pentru că vremea se răcise) şi ne-am odihnit.

Gubbio mi s-a părut oraşul cel mai de piatră şi cel mai rece din cele trei vizitate. Cu siguranţă un rol important l-au avut vremea friguroasă şi lipsa soarelui la accentuarea culorii cenuşii a zidurilor care predomină în acest orăşel medieval. Apoi sunt mult mai multe ruine şi prea puţine (aproape deloc) magazine sau clădiri moderne care să mai coloreze puţin griul pietrei. Repet, cu siguranţă vremea rece m-a influenţat şi m-a împiedicat să văd Gubbio la adevărata sa valoare.

Ceea ce mi-a plăcut foarte mult a fost ceramica. Piese artizanale erau expuse la intrarea în fiecare magazinaş, astfel încât chiar dacă nu intrai, puteai să te bucuri totuşi de frumuseţea lor. De altfel, ceramica face parte din specificul Gubbio. Şi câteva mostre:

3 thoughts on “Gubbio – oraşul ceramicii

Leave a Reply

