Insulele Veneţiei: Murano

Murano_13

În ultima zi petrecută la Veneţia am vizitat două dintre insulele Lagunei: Murano pentru renumele sticlei care îi poartă numele, Burano pentru casele ei intens colorate.

Murano_03

O singură călătorie cu vaporetto costă 7 euro, atât în Veneţia, cât şi între insule, de aceea e mult mai indicat un abonament. Există mai multe variante, în funcţie de cât timp vrei să petreci plimbându-te pe apă: cel mai mic e de 12 ore, costă 18 euro, dar iarna nu e disponibil, aşa că l-am luat pe cel de 24 de ore, cu 2 euro mai scump. În cele 24 de ore (36, 48 sau 72) te plimbi cât vrei, dar nu trebuie să uiţi să validezi biletul la fiecare urcare pe vaporetto.

Murano_18

Ne-am început ziua cu o plimbare pe Canal Grande, pentru că ştiam că la întoarcere va fi deja întuneric. Apoi de la Fondamente Nova am luat vaporetto 41 către Murano (se poate lua 41 sau 42). Nu am făcut mai mult de 10 minute până la Murano, iar vaporul a trecut pe lângă cel mai mare cimitir amplasat pe o insulă al Veneţiei, San Michele. Am coborât la staţia Colonna din Murano şi ne-am îndreptat spre centru.

Murano_01

Am mers de-a lungul canalului principal al insulei, unde de o parte şi de alta sunt foarte multe magazine cu obiecte din sticlă: globuri de Crăciun, vaze, pahare, baloane, farfurii, ceasurii şi multe alte decoraţiuni.

Murano_06

Murano_05

Murano_02

Murano_15

În scurt timp am ajuns la Campo San Stefano, o piaţetă centrală, dominată de un turn înalt din piatră roşie, Turnul cu ceas. În centrul piaţetei este simbolul insulei Murano, Natale di luce in una cometa di vetro.

Murano_12

Murano_09

Murano_11

Murano_21

Am trecut apoi Ponte Longo şi ne-am mai plimbat pe malul apei, apoi am pătruns puţin şi pe străduţe. Şi aici, apoi şi la Burano am văzut nişte ferestre foarte drăgălaşe, decorate cu flori şi fructe în ghivece.

Murano_16

Pentru a afla mai multe despre prelucrarea sticlei de Murano şi a pătrunde în istoria acestui meşteşug, vizitarea Muzeului sticlei este binevenită. Noi nu l-am vizitat, pentru că eram destul de grăbiţi să ajungem la Burano ca să prindem şi acolo cât mai multă lumină, având în vedere durata mai scurtă a zilei de iarnă.

Murano_22

Murano_19

Murano_07

Ne-am întors la staţia Colonna şi de acolo apoi am mers spre dreapta, pe malul mării ca să ajungem la o fabrică de sticlă unde aveau loc demonstraţii de prelucrarea a acesteia. Dacă de dimineaţă fusese o zi senină şi frumoasă, între timp se încălzise de-a binelea, aşa că am făcut o mică pauză, ca să ne bucurăm de soare şi de priveliştea mării.

Murano_23

Participarea la demonstraţiile meşterilor sticlari este gratuită, iar un ghid ne-a povestit puţin despre acest meşteşug. Tradiţia se păstrează şi astăzi şi se transmite din tată în fiu. Tinerii încep de la vârste destul de fragede ucenicia, iar formarea durează mulţi ani. Se pot apoi specializa doar pe o tehnică (suflat sau modelat), de aceea trebuie să se decidă din timp pe care o vor alege. Demonstraţia pe care am văzut-o era a unor meşteri care lucrau în familie. Ce am reţinut în privinţa sticlei este că cea la care se folosesc infiltraţii roşii este cea mai scumpă şi că toate obiectele trebuie să treacă printr-un proces de răcire controlat, existând riscul spargerii dacă răcirea e bruscă.

Murano_24

Murano_25

Ultima oprire a fost la Far, unde se află staţia de unde am luat vaporetto spre următoarea destinaţie, Burano.

Murano_26

Murano_27

One thought on “Insulele Veneţiei: Murano

Leave a Reply

