Cetatea Histria

Cetatea Histria_12

La Histria am ajuns în singura zi în care a plouat din vacanţa la mare şi s-a potrivit numai bine: n-a trebuit să ne ascundem de soare, iar culorile vegetaţiei erau mult mai intense datorită ploii.

Ce găseşti la Histria? Ruinele celei mai vechi aşezări urbane de pe teritoriul României. Săpăturile arheologice au început în 1914 sub conducerea lui Vasile Pârvan, fiind continuate până astăzi. Descoperirile arheologice (ceramică, monede, amfore, bijuterii, fragmente de sculpturi etc.) sunt expuse în muzeul de lângă cetate.

Cetatea Histria_03

Cetatea Histria_06

Din păcate, deşi are un potenţial turistic mare, cetatea este foarte puţin promovată. Iar odată ajuns aici, vezi că nu este nici foarte tourist-friendly. Aproape de intrare te întâmpină un panou spălăcit de intemperii, pe care abia se vede ce scrie. Ajungi la ruine şi începi să te plimbi printre ziduri şi pietre şi cam asta e tot. Am simţit lipsa unui ghid care să dea viaţă acestui loc prin poveşti sau măcar a unor tăbliţe pe care să scrie că acolo era cartierul economic, mai încolo băile romane sau dincolo zona cu templele greceşti.

Cetatea Histria_02 

Cetatea Histria_11

Cetatea Histria_07

Din întâmplare am cumpărat un ghid ilustrat al cetăţii de la ghişeul de bilete, pentru că voiam să aflu mai multe despre Histria. Ghidul s-a dovedit de mare ajutor chiar atunci, deşi planul cetăţii, minuscul reprezentat, mi-a cam dat bătăi de cap.

Cetatea Histria_13

Dar ce facem cu turiştii străini, care erau destul de mulţi în acea zi la cetate? M-am bucurat, cum mă bucur de fiecare dată când văd că vin să ne viziteze ţara, dar tare bine ar fi dacă le-am putea oferi motive să se mai întoarcă. 🙂

Cetatea Histria_05

Cetatea Histria_09

Cetatea Histria nu e singura încărcată de istorie din zonă. Biserica din satul Istria, la câţiva kilometri de cetate, este unică în ţară datorită construcţiei sale. Ridicată în 1857, sub dominaţia turcă, de către locuitorii bulgari, a trebuit să respecte câteva condiţii dure ca să fie deosebită de lăcaşurile musulmane: este îngropată un metru sub pământ, nu are turle şi nici picturi. Am ajuns până acolo, însă de ceva timp biserica este în proces de restaurare şi nu am putut intra, iar pe dinafară era un întreg şantier. Un motiv în plus să revenim pe viitor în Dobrogea!

Cetatea Histria_01

One thought on “Cetatea Histria

Leave a Reply

