Weekend la castelul Ghika din Dofteana (Bacău)

Castelul Ghika Dofteana_02

Puţine imagini sunt la fel de dezolante ca ruinele castelelor, conacelor şi caselor vechi lăsate în paragină, distruse de trecerea timpului şi mai ales de nepăsare. Aşa că tare mult mă bucură când văd că unele au norocul de a fi restaurate şi readuse la viaţă şi că avem si noi posibilitatea să le trecem pragul.

Castelul Ghika Dofteana_06

Subiectul a început să mă atragă odată cu excursia noastră de o zi la Castelul Miclăuşeni, Castelul de la Ruginoasa şi Conacul Polizu. Aşa am început să caut şi alte castele sau conace din ţară care mai pot fi vizitate. Am găsit Monumente Uitate, un fel de enciclopedie a acestor monumente (multe dintre ele degradate), iar o surpriză plăcută a fost Castle Break, o iniţiativă a unui ONG care constă în tururi ghidate la castele şi conace.

Castelul Ghika Dofteana_08

Pusesem atunci pe listă Castelul Ghika din Dofteana (judeţul Bacău) şi abia anul acesta am găsit “pretextul” să îl vedem – a şasea aniversare a nunţii. Pentru că Robi avea atunci 6 luni, căutam un loc relativ aproape, dar unde să ne şi putem caza o noapte. Iar la castel există această posibilitate – locuinţa administrativă ce a fost ridicată înaintea construirii castelului acum e renovată şi adaptată pentru cazare.

Castelul Ghika Dofteana_19

Am avut “noroc” de o rupere de nori imediat cum am ajuns. Ne-am cazat şi am stat pe terasa pensiunii aşteptând să se oprească ploaia torenţială. Domnul care se ocupă de castel asculta muzică rock şi pe fundalul muzicii şi ploii, Robert a adormit în Marsupi.

A plouat exact ca în ziua nunţii noastre, cu tunete şi fulgere. :))

Castelul Ghika Dofteana_01

Când s-a oprit ploaia, ne-am plimbat prin parcul castelului şi am lăsat vizita în interior pentru a doua zi, să avem o lumină mai bună. Pentru cei care se cazează aici, vizita este gratuită, cei aflaţi în trecere plătesc un bilet de 5 lei.

Castelul Ghika Dofteana_05

Castelul a fost construit la sfârşitul secolului al XIX-lea, fiind castelul de vânătoare al familiei Ghika. Ce s-a întâmplat apoi cu el în timpul războaielor şi în perioada comunistă este similar cu parcursl altor astfel de monumente: devastat de sovietici, naţionalizat, transformat apoi în spital, casă de copii şi sanatoriu. Fiecare etapă a contribuit la distrugerea şi degradarea castelului. Aş fi vrut ca ghidul să ne povestească toate aceste lucruri, dar vizita a fost o trecere rapidă prin interior, cu extrem de puţine informaţii. Noroc de  site-ul Monumente uitate, care oferă multe detalii.

Castelul Ghika Dofteana_13

În prezent castelul este proprietate privată, iar parcul poate fi închiriat pentru organizarea de evenimente. Domeniul e foarte frumos, cu lacul, arborii seculari şi multă verdeaţă, imi imaginez un picnic pe marginea lacului şi castelul pe fundal (cu ploaia care a continuat şi a doua zi, la noi nu prea a fost posibil). Îmi imaginam eu şi o nuntă aici, dar uite că au trecut şase ani de când am făcut-o deja. 🙂