City Break în Puglia cu un toddler

Polignano a Mare

Exact când ajunsese pandemia în Italia anul trecut, noi aveam programată o vacanță în zona Lacului Como. Au urmat apoi alte anulări, iar coincidența face ca prima noastră excursie în afara țării după această pauză să fie tot în Italia, doar că într-o parte pe care nu am mai vizitat-o până acum – Puglia.

Am avut ceva emoții, chiar dacă suntem vaccinați. Doar că mânuțele lui Robert care atingeau tot în calea lor mi-au dat mult de furcă în a-mi ține sub control anxietatea de tot ce înseamnă microbi, mult mai accentuată după această perioadă.

Am avut 4 zile pline, în care ne-am propus să vizităm câte un oraș pe zi: Monopoli, Ostuni, Polignano a Mare și Bari, combinate cu balaceala în mare seara. Nu am vrut să ne încărcam mai mult, pentru Robert și așa a fost obositor, iar temperaturile foarte ridicate (la 9 dimineața erau deja peste 30 grade) nu ne-au ajutat nici ele.

Cazarea

Am închiriat un mic apartament cu două camere în Monopoli, orășelul care a fost baza de plecare în excursiile către celelalte orașe din Puglia. Într-o clădire veche, în stilul specific al zonei, cu piatra și tavan înalt cu bolta, decorat cu bun gust, făceam în jur de 10 minute pe jos până la gară și cam tot atât până la plajă.

Apropo de plajă, acesta a fost unul dintre motivele pentru care am ales să ne cazam în Monopoli, doar că am supraestimat plaja pe care o văzusem pe harta – în realitate era micuță și îngustă. A fost ok și așa, pentru că oricum când veneam noi seara se elibera și rămânem ultimii în apă.
Monopoli este și mult mai drăguț și mai liniștit decât Bari, așa că am făcut o alegere inspirată căzându-ne aici.

Ce am vizitat

Monopoli

Imediat după ce am aterizat în Bari, am plecat spre Monopoli. Mai aveam câteva ore până la check-in, așa că am profitat să ne plimbăm puțin prin oraș și să mâncăm prima înghețată dintr-un lung șir. Orașul e frumușel per total, nu doar zona istorică centrală. Și dacă duminică, în prima zi, era mai aglomerat centrul, în restul zilelor a fost mult mai lejer, cu puțini turiști.

Am avut ocazia să ne plimbăm mai mult decât am făcut-o în celelalte orășele, am mâncat în câteva locuri și ne-am răcorit cu înghețată.

Ostuni

În Ostuni am ajuns a doua zi, undeva în jurul prânzului, pentru că l-am lăsat pe Robert să doarmă pe săturate.
Centrul vechi este foarte frumos, cu clădiri din piatră predominant albă.

Ce nu am știut dinainte este că aici gara nu este aproape de centru, există un shuttle care face legătura între gară și centrul istoric, pe care l-am așteptat puțin, neavând un orar unde să urmărim programul.

Polignano a Mare

Este la o distanță de 10 minute cu trenul de Monopoli. Ne-a plăcut foarte mult centrul vechi, cu punctele de belvedere către mare. Cea mai spectaculoasă vedere e cea spre plajă. Am coborât și noi în ideea de a face o baie în mare, dar ne-am răzgândit jos. Era mai aglomerat decât părea de sus și plaja era cu pietre, nu cu nisip.

Bari

L-am vizitat în ultima zi, după ce ne-am decazat și am plecat din Monopoli. După trei zile de soare arzător, în Bari a fost înnorat și a și picurat puțin, cât să nu mai fie atât de sufocanta atmosfera.
Partea aceea a centrului vechi, cu case locuite, mi-a amintit de cartierul italian napolitan descris în “Prietena mea genială”, a Elenei Ferrante.

Informații practice

Cu cinci zile înainte de plecarea noastră, în Italia nu s-a mai cerut testul pentru Covid pentru toți călătorii, așa că am putut intra în Italia doar cu adeverința de vaccinare. Pentru copiii sub 6 ani, cum a fost cazul lui Robert, nu a fost nevoie de nimic.

Între orașelele vizitate am luat trenuri, însă nu toate orașele turistice sunt legate prin cai feroviare. Noi ne-am orientat să fie aproape de Monopoli și să putem ajunge cu trenul.

Cum a fost cu Robert (3 ani și 7 luni)

Cu mult mai multe provocări decât atunci când era bebeluș sau un mic toddler. Tantrumurile specifice vârstei nu au lipsit nici în aceste patru zile. Dar a fost și foarte cooperant și curios de tot ce a experimentat: zborul, mersul cu trenul, scările rulante din aeroport. Era prea mic dățile trecute ca să și le mai amintească acum.

La noi o mare dificultate e faptul că nu mai doarme la prânz de câteva luni bune, iar oboseala care se acumulează peste zi își spune cuvântul. Aici cu atât mai puțin a vrut să doarmă.

Am avut emoții cu mersul la baie, pentru că el era atașat de olița lui de un an de când o folosește. Și dacă în vacanțele în țară cu mașina o luam pe a lui, acum am luat una portabilă, care sa ocupe mai puțin loc. A meritat toți banii și ne-a salvat inclusiv în avion.

Ostuni

La capitolul mâncare, Italia este o destinație perfectă pentru el, un băiețel care are doar câteva feluri pe care le accepta. Printre ele, pizza, paste cu sos de roșii, cartofi prăjiți.

Ce ne-a mai ajutat în avion a fost o acadea pe care o pusesem în bagaj preventiv pentru dureri de gât. Pentru că la ambele zboruri Robert s-a plâns de dureri de urechi, i-am dat acadeaua ca să îl ajute să înghită des.

După experiența acestui citybreak ne-am dat seama că am avut așteptări cam mari și dificil de împăcat cu dorințele celui mic. Ne-am dat seama că avem nevoie de niște vacanțe doar pentru noi doi, alaturi de cele în familie, pe care să le gândim mai orientate către nevoile lui.